پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به ۲ زبان در شهر قم رونمایی شد

حوزه/ کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در شهر قم، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی با عنوان «فلسفه نیایش در ادیان» به همت انجمن ادیان و مذاهب حوزه در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در شهر قم، برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین مختاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، به عنوان نویسنده کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» در این نشست به ارائه پرداخت.

دکتر «محمد کاشانی» نایب رئیس هیئت مدیره انجمن ادیان و مذاهب نیز به عنوان دبیر علمی این جلسه، در ابتدای این نشست گفت: نیایش در مکتب اهل بیت(ع) در بین تمام ادیان بی نظیر است و نقطه اوج ما، تراث نیایش ائمه معصومین(ع) می باشد. بلندای دعا در فرهنگ نیایش شیعی در هیچ جای عالم، وجود ندارد. کتاب «فلسفه نیایش در ادیان»، کتابی دوزبانه به زبان انگلیسی و ایتالیایی است که در کشور ایتالیا و توسط ناشر بین المللی در سه فصل به چاپ رسیده است.

ماجرای تدوین کتاب فلسفه نیایش در ادیان

حجت الاسلام‌ و المسلمین محمدحسین مختاری سفیر ایران در واتیکان در ادامه این نشست در خصوص انگیزه خود برای تالیف کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» اظهار داشت: انگیزه نوشتن این کتاب، کلام یکی از بزرگان حوزه بود که گفت ای کاش تمام نیایش ها در قرآن کریم، جمع آوری شود و مسایل تفسیری پیرامون آن جمع آوری گردد. در مراسمی که تمام سفیران به دیدار پاپ می روند، جزوه های با موضوع دعا و نیایش بین حاضران توزیع می شد که با مطالعه آن به یاد مضامین دعاهای امام سجاد افتادم، دعاهایی که حاوی مطالب عمیق تر و جامع تری بود.

وی ادامه داد: بعد از مشورت ها بنا شد تا کاری تطبیقی صورت بگیرد و یادداشت هایی جمع آوری شد. از نظرات برخی مفسران بزرگ کتاب مقدس در استخراج نکات مهم پیرامون نیایش در اندیشه مسیحیت بهره بردیم و ما نیز آیات و روایات مربوطه را استخراج کردیم. کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به این شکل است که ابتدا فرازی از کتاب مقدس می آید و در ادامه آیه یا روایتی با همان مضمون به صورت تطبیقی درج شده است.

سفیر ایران در واتیکان افزود: سال ۲۰۲۵ در ایتالیا به عنوان سال مقدس شناخته می شود و این نامگذاری هر چند سال یک بار اتفاق می افتد. تمام مردم ایتالیا نیز عنایت ویژه از جهت معنوی به آن دارند و این موسم معنوی به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. لذا تلاش کردیم تا کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» را قبل از شروع سال ۲۰۲۵ میلادی به چاپ برسانیم تا به دست مبلغان و غیرمبلغان مسیحی در این موسم معنوی برسد تا هم فرازهای از کتاب مقدس خوانده شود و همچنین آنان با بیان عمیق قرآن و روایات آشنا شوند. این کتاب ابتدا به زبان انگلیسی بود، اما به دلیل اینکه زبان تبلیغ در آن کشور ایتالیایی بود، توسط استاد ادبیات به زبان ایتالیایی ترجمه شد و به زودی در دانشگاه رم و میلان نیز رونمایی خواهد شد.

جایگاه مهم سفارت ایران در واتیکان

حجت الاسلام‌ و المسلمین مختاری با اشاره به ویژگی های سفارت جمهوری اسلامی در واتیکان اظهار کرد: این سفارت به برکت خون شهدا، مقر انتشار معارف اهل بیت(ع) در اروپا خواهد بود. ما ناقل کلام اهل بیت هستیم و برکت از آنان است. کلام ناقص ما به دلیل اینکه از دریای معارف ائمه است، تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حال تدوین اثر تطبیقی دیگری پیرامون یکی از کتاب های اخلاقی ارزشمند در مسیحیت با عنوان (تشبه به مسیح) هستیم، تمام واعظان مسیحی این کتاب را مطالعه کرده و شبیه به کتاب معراج السعاده می باشد.

در بخش پایانی این نشست کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان انگلیس و ایتالیایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسین مختاری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و نویسنده این کتاب و حجت الاسلام و المسلمین «مهدی فرمانیان» معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha